De textielsector futureproof maken, dat is mijn ambitie. Ga je als bedrijf niet mee in het duurzaamheidsverhaal, dan mis je ongetwijfeld de boot.

Julie Lietaer
  • Co-CEO European Spinning Group

Als co-CEO van het familiebedrijf European Spinning Group (ESG) trekt Julie Lietaer sinds enkele jaren voluit de duurzaamheidskaart. Via verschillende duurzaamheidsinitiatieven en -projecten wil ze ook andere textielbedrijven inspireren, informeren en connecteren. Samen voor dat ene doel: de textiel- en modesector duurzamer maken. ‘Omdat we geen tijd meer te verliezen hebben,’ vertelt ze zelf. ‘We moeten het nu doen. Dat besef ik niet alleen als CEO maar ook als moeder.’

De textielindustrie blijkt één van de meest vervuilende ter wereld. Zo zijn textiel, mode en footwear goed voor 5 % van de globale CO2-uitstoot. Blijft de textielsector zo verder doen, dan kan dit percentage tegen 2050 stijgen tot 25%, zo blijkt uit verschillende studies. Er moet iets gebeuren, beaamt ook onderneemster Julie Lietaer. Liever vandaag dan morgen. Vandaar haar drive om de sense of urgency binnen de sector een stevige boost te geven.

Als co-CEO van een familiebedrijf kreeg ze denken op lange termijn met de paplepel mee. ESG heeft al jaren oog voor maatschappelijke problematieken en ecologische uitdagingen. Ver genoeg in de toekomst durven kijken, dat is inherent aan het runnen van een familiezaak.

Julie Lietaer: ‘En toch is de drive om duurzaam en verantwoord te ondernemen onder mijn impuls nog groter geworden. De sector futureproof maken, dat is mijn ambitie. Het duurzaamheidsverhaal speelt daar een gigantisch grote rol in. En dit om verschillende redenen.

Zo klinkt de vraag naar duurzame producten bij de consument steeds luider. Zeker de jongere generatie (generatie Z) leeft en consumeert bewuster dan ooit, ook als het om hun kledij gaat. Ze beseffen dat we niet meer kunnen blijven consumeren zoals we al decennia doen. Het grote succes van de vintagewinkels en -apps is daar ongetwijfeld een bewijs van. Ze identificeren zich vanuit een persoonlijk perspectief met bedrijven die inzetten op duurzaamheid. Wie als textielbedrijf hier niet in meegaat, dreigt de boot te missen. Ook vanuit de financiële wereld komen duidelijke signalen. Banken en investeerders maken het je wat moeilijker als je als bedrijf niet duurzaam bezig bent.

En dan is er nog de overheid. Er zijn steeds meer initiatieven van overheidswege om de innovatiekant te stimuleren. Het begint al met de Green Deal op Europees vlak. Een heel belangrijke stap. Hoe groter de geografische regio waar dezelfde normen gelden, hoe beter. ‘Vlaanderen circulair’, het actieplan voor circulair ondernemen van Hilde Crevits, is eveneens een stap in de goede richting.

Ook ons eerste groot duurzaamheidsproject #Hackyourjeans startte in 2019 vanuit een opdracht van Nederlandse Defensie rond de upcycling van denim (katoen) van oude jeansbroeken. We maakten samen met badlinnenproducent Jules Clarysse handdoeken op basis van postconsumer materiaal.’

#Hackyourjeans

Julie Lietaer: ‘Naar aanleiding van deze collectie handdoeken kregen we ook de vraag van andere merken en bedrijven om datzelfde gerecycleerd garen te gebruiken in hun collectie. We merkten al snel dat er een grote kennisgap was rond recyclage en circulaire economie. #Hackyourjeans groeide uit tot een digitaal platform waarop we de handen in elkaar slaan met andere textielspelers in binnen- en buitenland om de vezels van oude jeans te recycleren tot nieuwe stoffen en eindproducten. Intussen zijn een twintigtal bedrijven actief op het platform. 75 ton jeans werd al opgehaald en ‘gehackt’.

Zo leveren we indirect aan Inditex, de grote groep boven Zara. Inditex wil op termijn de helft tot 100 procent van zijn omzet halen uit hun Join life-collectie, die mikt op duurzaamheid en circulariteit. Inditex controleert de certificaten van de materialen in zijn hele toeleveringsketen. Ga je hier als leverancier niet in mee, dan stopt het verhaal onverbiddelijk.

We kregen door #Hackyourjeans ook heel veel vraag naar sokken met gerecycleerd jeansgaren. Dus klopten we aan bij de laatste sokkenbreier van België. We overtuigden hem om testen te doen met ons jeansgaren. Hij bracht uiteindelijk een prachtige sokkencollectie uit op basis van gerecycleerde jeans.

We willen graag een duurzaam ecosysteem uitbouwen. Vandaar ook de oprichting van onze digitaal platform Ariadne Innovation dat volledig los staat van ESG, omdat we het willen openstellen voor de volledige textielsector.’

Ariadne Innovation

Julie Lietaer: ‘We willen met Ariadne Innovation bedrijven begeleiden, inspireren, informeren en met mogelijke partners connecteren op hun weg naar meer duurzaamheid. Onze uiteindelijke missie? De bewustmaking bij het brede publiek zo laten groeien dat ze gerecycleerde producten kwalitatief evenwaardig vinden en bijgevolg ook gebruiken.

Om dat te bereiken biedt Ariadne Innovation verschillende diensten aan. Zo is er ons online platform Ellie.Connect voor een community rond duurzaam textiel. Gebruikers kunnen er partners zoeken binnen de volledige productieketen. Het is ook een bron aan informatie over nieuwe trends in duurzame technologie en productietechnieken.

Vandaag hebben we 250 geregistreerde leden die het platform volgen en 140 bedrijven die een actief profiel hebben. Ze kunnen hun pagina toevoegen en hun verhaal vertellen. Niet slecht voor een start up die pas op 20 januari het levenslicht zag.’

Duurzaamheidsambassador

Julie Lietaer: ‘De textielsector is een gesloten sector. Als je echt wilt inzetten op duurzame en circulaire economie, dan moet je die barrières opentrekken. Niet dat ik per se op de barricaden wil staan of als beeldenstormer wil optreden. Maar wie verandering wil stimuleren, heeft ambassadors nodig. En dat ben ik met plezier. Ik wil relevante impact genereren. Onze sector bestaat uit enkele grote bedrijven maar vooral heel veel kleine KMO’s die nog aan het begin van hun verhaal staan. Mijn ambitie? De komende tien jaar 100 mooie verhalen met hen schrijven en ons platform als het ware verhonderdvoudigen. Een grote wereldwijde community, dat is mijn droom. Zo fijn om dit duurzaamheidsverhaal met anderen te kunnen schrijven.’

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Mijn bedrijf is gehackt. Wat nu?

Hoe afhankelijk zijn we van informatica? En wat zijn de risico's? Vanuit enkele concrete situaties geven we u graag tips en tricks!

Het belang van voorafbetalingen in boekjaar 2024

Uw vennootschap is niet verplicht om voorafbetalingen te doen. Wanneer uw vennootschap echter niet of onvoldoende voorafbetalingen doet, riskeert u een belastingvermeerdering. Hoe vermijdt u deze vermeerdering? U leest het hier.

Eén wereld, duizend vrouwen

Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag. Ook bij Bank Van Breda laten we deze dag niet zomaar voorbijgaan. Wat betekent deze dag voor vrouwelijke ondernemers en vrije beroepen?

Lees meer updates