Diversificatie is een must als je als bedrijf overeind wil blijven in tijden van crisis.

François Xavier
  • Algemeen directeur van Climatech International
  • Getrouwd
  • Woont in Eigenbrakel
  • Klant van Bank Van Breda sinds 2010

Na de coronacrisis drukken de gevolgen van de oorlog in Oekraïne zwaar op de schouders van heel wat ondernemers. Hoe blijf je op koers tijdens een dergelijke storm? Wat houdt je bedrijf draaiende in tijden van onzekerheid? We vragen het François Xavier. Hij is samen met zijn broer General Manager van Climatech International.

François Xavier: “Ik had op jonge leeftijd al een boon voor de bouwsector en het internationale bedrijfsleven. Mijn studiekeuze handelsingenieur viel dan ook niet zomaar uit de lucht, net als mijn specialisatie in financiën aan de universiteit van Greenwich in Engeland.

Sinds 1997 draai ik mee in het familiebedrijf Climatech. Het bedrijf werd halfweg de jaren tachtig opgericht door mijn ouders. Ik kreeg de kans om er als verkoopmanager te beginnen en uiteindelijk op te klimmen tot General Manager. De vier kinderen zijn aandeelhouder. Drie kinderen zijn actief in het dagelijks bestuur. Mijn broer is algemeen directeur en mijn zus is verantwoordelijke communicatie, marketing en human resources.

Climatech International is in Europa één van de meest toonaangevende fabrikanten in isolatiematerialen en ventilatiesystemen. Wij werken in meer dan 75 landen en exporteren meer dan 97% van onze productie naar het buitenland.

Vijf jaar geleden veranderden we de structuur van het bedrijf. Van een traditionele piramidestructuur stapten we over naar een samenwerkingsstructuur. We stelden een directiecomité van vijf mensen samen om alle bedrijfsbeslissingen te nemen. Dit systeem van samenwerking trokken we door op productieniveau en in onze verschillende kantoren met behulp van sectorverantwoordelijken.

Bij Climatech is de sociale dimensie erg belangrijk. We hebben momenteel 75 werknemers waarvan 25 in een beschutte werkplaats een flinke steen bijdragen. Niet voor niets zijn heel wat werknemers er al van bij het begin bij. We hechten enorm veel belang aan de feedback van onze werknemers. Zij zijn onze graadmeter op de werkvloer. Hun welzijn en ontwikkeling staan voorop. We blijven daar continu in investeren.

Het feit dat we in België kunnen blijven produceren, motiveert me om elk dag opnieuw alles op alles te zetten. Heel wat bedrijven besteden hun productie uit aan het buitenland. Wij doen dat niet omdat we een belangrijke speler willen blijven in het Waalse Gewest.

Onze producten vervoeren we per vrachtwagen. Een andere keuze hebben we niet. De kosten zijn ook op dat vlak aanzienlijk gestegen

François Xavier
Algemeen directeur van Climatech International

De impact van de oorlog in Oekraïne

Maar hoe sterk je er als bedrijf ook staat, sommige zaken heb je jammer genoeg niet zelf in de hand. En dan sta je in eerste instantie machteloos toe te kijken. Zo moesten we tijdens de eerste lockdown in 2020 onze activiteiten noodgedwongen sterk reduceren. We hadden de tijd niet om ons snel genoeg aan te passen. Pas na een tijd kregen we weer wat orde in de plotse chaos. Zo gingen we na de nodige voorzieningen over op telewerken en ondervonden we stilaan aan den lijve dat vergaderen via videomeetings perfect kan. Bovendien hadden we het grote geluk dat onze sector al voor covid sterk actief was. De invoering van restrictieve normen op vlak van ventilatie in gebouwen speelde toch een beetje in ons voordeel.

Wij hebben geen grote afzet in de landen die rechtstreeks getroffen worden door de tragische gebeurtenissen in Oekraïne. Maar de oorlog heeft wel een gigantisch impact op de energieprijzen. En dat voelen wij uiteraard ook. Gelukkig hadden we in 2020 al meer dan 1500 zonnepanelen geïnstalleerd op de daken van onze fabriek om onze CO²-afdruk te verkleinen en minder afhankelijk te zijn van de evolutie van de energiemarktprijzen. Wij proberen ook nu het telewerken voort te zetten, de zakenreizen te optimaliseren en de voorkeur te geven aan videoconferenties. De mentaliteit is de afgelopen twee jaar veranderd: wat vroeger ondenkbaar was, is nu de norm.

Wij zijn continu op zoek naar het beste compromis tussen het verminderen van onze milieu-impact en het beschermen van onze producten. Wij proberen het transport en het gebruik van te veel verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk te beperken en er tegelijk voor te zorgen dat de kwaliteit van onze producten niet wordt aangetast door onveilige verpakkingen. Onze producten vervoeren we per vrachtwagen. Een andere keuze hebben we niet. De kosten zijn ook op dat vlak aanzienlijk gestegen.

Diversificatie helpt

Er bestaat geen toverformule om als bedrijf in dergelijke bedreigende tijden overeind te blijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat diversificatie ons tot nog toe in staat stelde om vooruitgang te blijven boeken. We hebben kantoren in Spanje en de Verenigde Staten. En we spelen op verschillende sectoren. Zo zijn we actief in de isolatie- én de ventilatiesector. Hoe meer je je als bedrijf diversifieert, hoe sterker je staat in tijden van crisis.

Maar tegelijkertijd geloof ik ook in het feit dat je je als bedrijf net in tijden van nood beter even concentreert op de markten die je het best kent. Zo focussen we ons nu iets minder op grootschalige export omdat dit in crisistijden veel complexer is. We zijn actief in het Midden-Oosten, maar concentreren ons momenteel niet op deze regio. We richten ons meer op de Europese Unie omdat we die regio beter kennen. Is er een crisis of conflict en moeten we ons houden aan bepaalde gezondheids- en veiligheidsregels, dan is het gemakkelijker als de regels van de regio in kwestie aanleunen bij onze regels. Is dat niet zo, dan kan dit bijvoorbeeld de export een pak moeilijker maken. En dat proberen we nu te vermijden.

Als kapitein van het schip moet je vooral kalm blijven, ondanks de stormen en tegenwind

François Xavier
Algemeen directeur van Climatech International

Blik op de toekomst

Het hoofd koel houden en vooruit blijven kijken, dat is zo belangrijk in moeilijkere tijden. Probeer jezelf ervan te overtuigen dat periodes van onzekerheid heel vaak gewoon tijdelijk zijn. Als kapitein van het schip moet je vooral kalm kunnen blijven, ondanks de stormen en tegenwind. Je moet het bedrijf door de gevaren en bedreigingen navigeren zonder je doelen op lange termijn uit het oog te verliezen.

We hadden het geluk dat we geen werknemers moesten ontslaan tijdens de coronacrisis. Maar dit betekende wel dat we andere kosten moesten drukken om de concurrentie aan te kunnen. We maakten ook de duidelijke keuze om te blijven investeren in alles wat goed is voor het milieu én in de ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten. Tegen elke prijs blijven streven naar groei kan een bedrijf in gevaar brengen.

Wat de toekomst brengt? We hebben helaas geen glazen bol. Maar we willen Climatech wel blijven verankeren in Wallonië. We blijven ook investeren in nieuwe producten en machines die ons helpen om een nog mooiere productengamma aan te bieden. Hopelijk wordt het binnenkort wat rustiger in de wereld en gooit het conflict in Oekraïne niet nog meer roet in onze plannen.’

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Ik zal me vaak tussen de bezoekers begeven om hun reactie te zien. En dan hoop ik vooral verwondering op hun gezicht te lezen.

Elf jaar lang werd met man en macht gewerkt om het Koninklijk Museum van Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) opnieuw voor het grote publiek open te stellen.

De dag waarop ik geen angst meer voel, stop ik ermee. Want dat zou betekenen dat ik me niet meer bewust ben van de risico’s. En dan doe je domme dingen.

De dag waarop ik geen angst meer voel, stop ik ermee. Want dat zou betekenen dat ik me niet meer bewust ben van de risico’s. En dan doe je domme dingen.

Don’t hate me because I’m plastic

Jarenlang was Paul Adriaansens aandeelhouder bij een bedrijf dat plastic grondstoffen verkocht. Toen hij in 2014 besloot om een definitief punt achter dit professionele hoofdstuk te zetten, bleef het kriebelen om te ondernemen.

Lees meer updates