Wij beginnen met een niet-fiscale wijziging. Enkele jaren geleden werd besloten door de regering om de wettelijke pensioenleeftijd geleidelijk aan op te trekken.
Begin januari 2025 volgde de eerste sprong en werd de wettelijke pensioendatum verhoogd in ons land van 65 jaar naar 66 jaar. In 2030 zal in principe de volgende sprong volgen waarbij de wettelijke pensioenleeftijd verder verhoogd zal worden naar 67 jaar.
Vanaf 1 januari 2025 werd ook een volgende stap genomen in de verdere vergroening van het (bedrijfs)wagenpark. De aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting van de kost van bedrijfswagens wordt sinds enkele jaren bepaald op basis van de CO2-uitstoot van de wagen in kwestie.
Niet-emissievrije wagens (benzine-, diesel- én hybridewagens) die aangeschaft werden vanaf 1 juli 2023, zullen de bovengrens van 100% aftrekbaarheid zien dalen naar 75%. Deze bovengrens zal de komende jaren stelselmatig dalen waardoor deze (bedrijfs)wagens met al dan niet gedeeltelijke verbrandingsmotor vanaf 2028 in principe niet meer aftrekbaar zullen zijn in de vennootschapsbelasting.
Volledig elektrische wagens blijven voorlopig nog wel volledig aftrekbaar. Ook voor deze wagens zal echter vanaf 2026 de bovengrens dalen.
Ook voor het forfaitaire voordeel van alle aard (voordeel in natura) waarop u belast wordt voor het gebruik van een bedrijfswagen als onderdeel van uw verloningspakket zal u een wijziging ondervinden vanaf dit jaar.
De hoogte van dit forfaitaire voordeel in natura wordt ook in sterke mate bepaald door de CO2-uitstoot van de wagen in kwestie. Hierbij wordt dan vergeleken met de andere wagens uit het wagenpark en rekening gehouden met de gemiddelde CO2-uitstoot of referentie uitstoot. Met name door de vergroening van het wagenpark daalt deze referentie-uitstoot elk jaar (aanzienlijk). Zo zal de referentie-uitstoot voor dieselwagens dalen van 65g/km naar 59 g/km en voor benzine- en LPG-voertuigen van 78 g/km naar 71 g/km.
Het belastbaar voordeel in natura zal dus stijgen vanaf 1 januari 2025.
De investeringsaftrek kent een belastingvoordeel toe voor investeringen in het bedrijf.
Vanaf 1 januari 2025 werd deze hervormd waarbij een duidelijke focus ligt op duurzame investeringen alsook de creatie van een eenvoudiger en overzichtelijker toepassingsgebied.
Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen wij graag naar ons eerder artikel hierover: Hervorming investeringsaftrek vanaf 1 januari 2025
Vanaf 1 januari 2025 hebben werkgevers de mogelijkheid om de thuislaadkosten van hun werknemers die beschikken over een elektrische bedrijfswagen terug te betalen aan de hand van een forfaitair tarief.
Dat tarief zal om de drie maanden bepaald worden door de administratie aan de hand van de CREG-tarieven. De vergoeding op basis van de werkelijke kostprijs blijft uiteraard mogelijk en blijft in feite de standaard. De forfaitaire waardering biedt een tussenoplossing om de administratieve lasten te verbeteren indien de gebruikte technologie dat niet (eenvoudig) zou toelaten.