‘Als jurist met een specifieke interesse in fiscaliteit begon ik jaren geleden bij één van de Big Four als BTW-specialist. Vijf jaar later contacteerde het consulting- en adviesbureau BDO me met de vraag of ik ook hun BTW-verhaal wilde uitbouwen. Ik was meteen enthousiast, ging gretig op deze vraag in en groeide al snel door binnen de organisatie. Ik stuurde er het BTW-team aan en kreeg daarna een rol binnen hun Raad van Bestuur waar ik mocht focussen op HR en hoe we onze mensen kunnen voorbereiden op de toekomst. Vijf jaar geleden werd ik uiteindelijk managing partner bij BDO.

Ook bij BDO speelt AI een cruciale rol in dat toekomstverhaal. Als organisatie heb je vandaag geen keuze. Digitalisering en AI zijn niet langer een optie, maar een absolute must. En ja, ook bij ons blijkt het implementeren van AI een uitdaging. Het is zo belangrijk om alle medewerkers mee te krijgen in dit verhaal. Ook wij zien af en toe de zogenaamde generatiekloof opduiken. We hebben onze grote groep van jonge medewerkers die met hands-on tools heel snel bepaalde innovatieve stappen kunnen zetten. Daarnaast zijn er ook medewerkers die moeilijker de stap durven te zetten. Het gaat dan vooral om medewerkers die al lange tijd op een bepaalde manier werken. De stap om deze manier voor een stukje los te laten, is voor sommigen net iets te groot om die spontaan en zorgeloos te zetten.

 

Jong en ouder op dezelfde AI-lijn

Het is onze taak om als BDO deze kloof te dichten. En dat doen we op een specifieke manier. We hebben sowieso het voordeel dat we een ‘jonge’ organisatie zijn. Vorig jaar lieten we binnen onze afdeling nog 24 pas afgestudeerden starten. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is 35 jaar. We zien dat deze jonge werknemers met hun vaak verfrissende ideeën onze ‘anciens’ extra energie geeft. Dus investeren we volop in het vertrouwen van onze jonge medewerkers om met nieuwe ideeën te blijven komen. Zij zijn degenen die de iets oudere generatie op een spontane manier kunnen meetrekken in het AI-verhaal. We geven hen bewust flink wat verantwoordelijkheid op dat vlak.

Zo hebben enkele mensen onlangs geëxperimenteerd met de transcriptfunctie in Teams. Wie de transcriptie meteen na een Teams meeting las, kon er niet zo heel erg veel van maken. Onze jonge medewerkers reageerden toen meteen dat ze het hier niet bij wilden laten. Ze hebben de transcriptie in onze eigen ChatGPT omgeving geïmplementeerd met de vraag om er een samenvatting van te maken en er meteen ook enkele concrete actiepunten uit te distilleren. Dit werkte wonderwel goed. Ze maakten meteen een erg toegankelijke manual voor alle geïnteresseerden met als insteek ‘Hoe maak je van een transcriptie een degelijk verslag?’ Bij elke verandering zijn zij degenen die verantwoordelijk zijn voor het updaten van dit document. Dit is hun project. En zo zijn er nog andere. Wat in een klein groepje wordt uitgetest, verbreden we op deze manier naar de volledige organisatie. Dit systeem werkt om jong en oud op één en dezelfde AI-lijn te krijgen.

Het is fijn om te zien hoe de twijfel en terughoudendheid bij onze iets oudere medewerkers verdwijnt dankzij dergelijke initiatieven. Dit sluit perfect aan bij de mindset die je sowieso moet hebben als je in een consulting omgeving werkt. Nieuwsgierig en geïnteresseerd blijven in alles wat nieuw is, is een absolute must.

 

Keuzestress en kritische mindset

Uiteraard zal AI ook bij ons voor efficiëntiewinst zorgen. Dat spreekt voor zich. Maar de absolute toegevoegde waarde zit in de enorme hoeveelheid data van onze klanten die we kunnen analyseren waardoor we ons bij elke keuze of advies kunnen baseren op zoveel meer informatie én potentieel meer mogelijke risico’s en opportuniteiten kunnen ontdekken waarvan we onze klanten preventief op de hoogte kunnen brengen. Dat maakt het ook voor onze medewerkers extra boeiend. Deze analyses hoeven ze niet meer zelf te doen. Ze kunnen zich meer focussen op de interpersoonlijke relatie met de klanten. Een win-win voor alle partijen dus. We kunnen dankzij AI veel korter op de bal spelen en hebben meer tijd om écht bezig te zijn met onze klanten.

Ik blijf rustig onder deze technologische evolutie. Paniek is nooit een goede raadgever. Bovendien geloof ik echt in de kracht van AI. Wat me dan wel wat stress geeft? De angst om verkeerde keuzes te maken. Er is namelijk zoveel. Welke AI-tools moeten we zeker implementeren in ons dagelijks doen en laten? In welke investeren we beter nog niet? We zijn verplicht om keuzes te maken, ook omwille van het bijhorende kostenplaatje. Door het bos de bomen blijven zien, is voor een organisatie niet altijd even evident. Het is zoeken. You win some, you lose some. Dat hoort nu eenmaal bij keuzes maken. Maar ook daar zullen we onze rust wel in vinden. Alles gaat nu zo snel. We moeten het wat tijd durven te geven. En bovenal onze kritische mindset blijven behouden. AI kan veel, maar is niet heilig. Misschien is dit nu wel de allergrootste uitdaging?’

 

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Het najaar bij Bank Van Breda The SQUARE is in volle gang

Bank Van Breda The SQUARE leeft meer dan ooit! Het najaar is nu echt volop aan de gang. We gingen al langs bij het Sven Nys Cycling Center en bezochten verschillende golfclubs over heel Vlaanderen met het concept “Tech & Golf”. Inspiratie en connectie staat nog steeds centraal.

Steeds meer oplichting bij online verkoop of veiling

Criminelen doen zich steeds vaker voor als een legitieme (ver)koper. Kijk dus extra uit als je van plan bent om online aan te kopen of te verkopen. Bekijk hier onze tips en bescherm uw vermogen.

Van bank voor iedereen naar bank enkel voor ondernemers en vrije beroepen

Bank Van Breda koos 35 jaar geleden voor een nichestrategie. Hoe kijken de CEO’s van toen en nu hierop terug? Een boeiende babbel!

Lees meer updates