Big data maken de wereld van morgen voor de omo sapiens: Online Merged with Offline. Dat is de toekomst die in China al realiteit is.

Pascal Coppens
23 2

Pascal Coppens

  • Infrastructuur
  • User adoption
  • Competitie

Hoezo, Chinezen zijn niet creatief? Volgens mij zijn ze dat wel degelijk. Ze zijn uiterst inventief als het gaat om oplossingen bedenken voor problemen die zich voordoen. Omdat ze met 1,4 miljard zijn, moeten ze vaak oplossingen vinden voor problemen die grote aantallen met zich meebrengen. Vaak is die oplossing te vinden in data. Big data maken de wereld van morgen voor de omo sapiens: ‘Online Merged with Offline’. Die toekomst is in China al realiteit.

Pascal Coppens blaast onze clichébeelden over China op en verheldert wat Westerlingen vaak onbegrijpelijk lijkt. Hij verklaart het onverklaarbare. Vragen waar wij geen pasklaar antwoord op kunnen verzinnen.

  • Waarom geven Chinezen zo gewillig data en 'privacy' prijs aan apps en AI-systemen?
  • Waarom zijn Chinezen de meest smartphoneverslaafde mensen ter wereld?
  • Waarom betalen zelfs ouderen vlotjes via smartphone of gezichtsherkenning?
  • Waarom raadplegen Chinezen liever AI-machines of apps dan een menselijke arts?
  • Waarom hebben bedelaars een QR-code?

TRANSFORMATIE OP 3 PIJLERS
Als sinoloog, ondernemer en innovator is hij de geknipte persoon om ons een blik te gunnen op de toekomst van het Westen, aan de hand van zijn ervaring met de razendsnelle transformatie van China sinds 1990. Die transformatie steunt op 3 pijlers:

  1. Infrastructuur: China bouwde de nodige (digitale) infrastructuur.
  2. User adoption: De gebruikers zijn mee. Ze hadden geen last van remmende voorsprong en gaan voor gebruiksgemak.
  3. Competitie: Net hun aangeboren liefde voor competitie stimuleert creativiteit en innovatie. 

FUTUREPROOF EDUCATIE
De transformatie is nog niet voltooid. Tegen 2030 wil China wereldtop zijn en voorloper in innovatie. En dat zal lukken. De Chinezen voldoen aan de 5 principes voor ‘future proof’ educatie: passie, nieuwsgierigheid, verbeelding, kritisch denkvermogen en doorzettingsvermogen.

Competitie vergt talent, maar in China studeren jaarlijks 5 miljoen STEM-gediplomeerden af. Genoeg om leider in innovatie te worden. In onze wereld van vluchtigheid, onzekerheid, complexiteit en dubbelzinnigheid kunnen zij werken tegen ‘China speed’. Wat denk je van een groot covid-ziekenhuis op tien dagen tijd in Wuhan?

‘China speed’ combineert 4 elementen van snelheid:

  • Snelheid van uitvoering
  • Snelheid van beslissing
  • Snelheid van verandering
  • Snelheid van vertrouwen.

Indrukwekkend allemaal. En toch ziet Coppens ook kansen voor Westerse traagheid...

VRAGEN VANUIT THE SQUARE

Drie opvallende vragen!

Heeft Europa nog toekomst? Het dynamisme is hier weg. China is pragmatischer.
Pascal Coppens: ‘Misschien moeten wij ons focussen op datgene waaraan wij waarde kunnen toevoegen. Hun grote voordeel, snelheid, is ook nadelig: soms lopen ze zichzelf voorbij. Onderzoek en analyse kosten tijd. Ze haalden daarvoor vaak mensen uit het Westen, maar sinds de crisis moeten ze het zelf doen, ook al zit dat minder in hun cultuur. Wij kunnen ons deel doen door de traagheid te omarmen, dingen te doen die tijd kosten en goed moeten gebeuren. Dan zullen we altijd met de Chinezen kunnen samenwerken. Maar inderdaad: de wereld draait sneller en onze ondernemers moeten hoger schakelen.’

Wat zijn de opportuniteiten voor Europese bedrijven in China?
Pascal Coppens: ‘Voor bedrijven in cleantech, biotech of micro-elektronica, die op de Chinese topprioriteitenlijst staan, wordt de rode loper uitgerold. Zowel voor hun producten maar ook voor hun diensten. Ouderenzorg bijvoorbeeld. Daar hebben zij geen ervaring mee omdat ouderen vroeger bij hun familie woonden. Kijk naar het 'Made in China 2025' plan. Kan je daar iets voor betekenen, dan zal men interesse hebben in je diensten. Dus ja, er zijn veel opportuniteiten.’

Wat met Huawei?
Pascal Coppens: ‘Huawei is een paradox. Het heeft de meeste aanvallen en uitdagingen gekend op het vlak van veiligheid en bouwde dus het veiligste systeem ter wereld. En dat veiligste systeem vertrouwen we niet. We zouden er veel van kunnen leren, maar we sluiten ons af van hun expertise. Onze weigerachtigheid creëert problemen voor Huawei, maar daar vinden zij oplossingen voor. Zo boren ze nieuwe markten aan met andere producten. Ondanks alles deed Huawei het dit kwartaal beter dan de concurrentie. We zouden met hen moeten praten, uiteraard zonder onze dataveiligheid uit het oog te verliezen.’

Barbara Claeys
Barbara Claeys