‘Patiënten hebben veranderende behoeften. Dus leggen ook wij als apotheker onze lat hoger. Ze stimuleren onze creativiteit en zin voor innovatie.’

Virginie Marcelis
  • Apotheker

‘Ik ben de enige apotheker in de familie. Dus neen, de apothekerskriebel zit niet in het bloed. De drang om voor anderen te zorgen daarentegen wel. Dat kreeg ik met de paplepel mee. Ik wist al op jonge leeftijd dat ik later op professioneel vlak die richting uit wilde. Op de middelbare school groeide mijn interesse voor chemie en fysica jaar na jaar. Ook de werking van het lichaam intrigeerde me steeds meer. De puzzel paste perfect toen ik op het einde van het zesde jaar een studiekeuze moest maken. Alles wees in de richting van farmaceutische wetenschappen.

Uiteraard volgde ook ik op het einde van mijn studies een verplichte stage. Daar heb ik enorm veel geleerd. Zo ook bij de apotheek waar ik drie jaar lang in vaste dienst werkte. En toen kreeg ik plots de kans om een apothekerszaak over te nemen. Omwille van mijn jonge leeftijd was er eerst wat twijfel. Maar ik waagde uiteindelijk toch de sprong in het diepe. Een eigen zaak was uiteraard mijn grote droom. Ik mocht deze unieke kans niet zomaar aan me laten voorbijgaan. Intussen ben ik nu al vijf jaar als zelfstandige bezig.'

Een digitale stap vooruit

Op vijf jaar tijd is er heel wat veranderd in en rond de apotheek. Zo bevond de apotheek zich aanvankelijk in de dorpskern. We verhuisden de zaak naar de rand van het dorp, op een belangrijke verbindingsweg waar nu ook de andere handelszaken te vinden zijn. Altijd parking voor de deur, dus veel gebruiksvriendelijker. We merkten al snel dat dit een belangrijke extra troef was.

Daarnaast hebben we ook op digitaal vlak een flinke stap vooruit gezet. We hebben een webshop ontwikkeld én een buitenautomaat waardoor patiënten ook buiten de openingsuren hun medicijnen of producten kunnen ophalen die wij hebben klaargelegd. Ze bellen ons even op en krijgen een code via hun gsm die ze dan nodig hebben om hun bestelling op te halen. Ook producten zonder voorschrift zijn via onze automaat dag en nacht beschikbaar. Van een zwangerschapstest tot een neusspoeling. Onze patiënten ervaren ook dit als een leuke extra service.

Verschuiving in de eerstelijnszorg

In onze vorige zaak werkten we ook met medicijnkasten. We hebben deze kasten intussen vervangen door een robot. Gedaan met zoeken in de vele lades. Nu komt het medicijn via ons computersysteem en dankzij de robot tot bij ons. Zo hebben wij meer tijd om met de patiënten bezig te zijn. Diezelfde robot neemt ook het stockbeheer op zich. Ook dat vroeg aanvankelijk zoveel tijd van ons. We bekeken zelf de houdbaarheidsdata. Doosje per doosje. Nu gooit de robot wekelijks alle doosjes uit onze stock die de voorbije zes maanden niet verkocht werden. Simpel en tijdbesparend. Een absolute win die onze service alleen maar ten goede komt.

Onze service blijft namelijk prioritair. Patiënten willen ons zien en spreken. Meer dan ooit. Het takenpakket van een apotheker is nu veel uitgebreider dan jaren geleden. Patiënten ervaren dat hun arts het heel erg druk heeft. Tijd voor een uitgebreid gesprek is er niet altijd. Ze komen bijgevolg sneller naar ons om hun verhaal nog eens te doen en samen te overlopen hoe en wanneer ze de voorgeschreven medicijnen het best nemen. De apotheker is een vertrouwenspersoon geworden. Dat is fijn. We willen er ook echt voor onze patiënten zijn. We volgen graag op en bieden extra diensten aan: de medicatie nakijken, medicatieschema’s opmaken, de bloeddruk even meten, het coronavaccin toedienen…

We hebben ook een apart plekje om ongestoord met de patiënt te kunnen praten als dat nodig blijkt. Privacy is soms enorm belangrijk. Sommige patiënten willen het risico niet lopen dat een ander kan meeluisteren. Vandaar dat we hen de kans willen geven om weg van de toonbank even samen te kunnen praten. Ook dat wordt enorm geapprecieerd.

Meer dan ooit zijn we een belangrijke schakel in de eerstelijnszorg. We staan dicht bij de patiënt en hebben vlot overleg met artsen, thuiszorg en andere zorgverstrekkers. Ik merk lokaal een sterke dynamiek die de patiënt centraal zet.

Niet bang voor vernieuwing

Naast klassieke magistrale bereidingen hebben we ons aanbod uitgebreid met een eigen label. We gaan hierbij op zoek naar efficiënte formules die een hoge kwaliteit met een interessante prijs combineren. Voedingssupplementen bijvoorbeeld. Of een gel tegen spier- en gewrichtspijn. Ook dat werkt goed. Onze patiënten zijn snel geneigd om naar ons label te grijpen. Een mooi bewijs dat ze ons door en door vertrouwen.

Het voelt goed om te zien dat ons beroep zich spontaan wat aan het hervormen is. De patiënt is veeleisender dan vroeger. Wij zijn als apotheker geprikkeld om hierin mee te gaan. Dus leggen we onze eigen lat ook hoger. Het stimuleert onze creativiteit en zin voor innovatie. Ik durf te zeggen dat wij met onze zaak op de goede weg zijn. We zijn niet bang voor vernieuwing. Een nieuwe wind doet soms goed. Het houdt ons alert en maakt ons beroep nog gevarieerder en boeiender!’

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Wanneer is een eindejaarsgeschenk een schenking?

U denkt er misschien ook aan om tijdens deze eindejaarsperiode uw kinderen extra in de watten te leggen met een financieel duwtje in de rug. Is deze geldsom dan een geschenk of toch een schenking?

Rode golf spoelt over de Verenigde Staten

Welke invloed heeft de overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen op de financiële markten en uw beleggingsportefeuille?

Lees meer updates