Edouard Moreels: ‘Zes jaar lang was ik CEO van mijn bedrijf Maps4industry. We waren gespecialiseerd in signalisatie en wegbewijzering in kantoorgebouwen en op bedrijfsterreinen. Maar omwille van covid en slechte betalers kwam het bedrijf in financiële nood. Op 29 februari 2024 legde ik met pijn in het hart de boeken neer. Ik was psychisch op, sliep niet meer en had paniekaanvallen. Ik voelde me gefaald en was beschaamd. Toen een vriend me vertelde over Revival en hun programma op maat voor ondernemers na een faling of faillissement, nam ik na lang aarzelen en met de moed der wanhoop toch contact op. Revival werd uiteindelijk mijn redding. Meer nog, ik kreeg het aanbod om me in Vlaanderen voortaan fulltime in te zetten voor dit unieke project. Dat doe ik sinds 9 september 2024. Met hart en ziel. Omdat ik uit ondervinding weet wat Revival kan betekenen voor ondernemers die ‘gefaald’ hebben.’

 

Wat doet Revival dan concreet? Wat is jullie aanpak?

Edouard Moreels: ‘Ondernemers die overwegen om met Revival in zee te gaan, sturen ons meestal een e-mail. Ik regel dan zo snel mogelijk een kennismakingsgesprek. Na dit gesprek ga ik binnen onze vrijwilligerscommunity op zoek naar de juiste profielen om de ondernemer verder te begeleiden. We hebben het dan concreet over twee vrijwilligers: een coach en een mentor. Tijdens een videocall maken de coach, de mentor en de ondernemer kennis met elkaar.

De ondernemer krijgt nadien een achttal gratis sessies van anderhalf uur met de coach. Daarna volgt de mentor. Meestal gaat het om een vrijwilliger uit de bedrijfswereld die de ondernemer extra kan begeleiden bij een eventueel nieuw project.

Later in het traject kom je als deelnemer ook in aanraking met andere ondernemers die hetzelfde meemaken of al wat verder staan in het proces. Ook dat is bijzonder leerzaam, weet ik uit ervaring. Ik herinner me nog dat ik na de eerste collectieve sessie buitenkwam met het gevoel dat ik er niet alleen voor stond. Dat gevoel was cruciaal om verder te kunnen gaan.’

 

Hoe kijk jij terug op je eerste gesprek met Revival?

Edouard Moreels: ‘Ik voelde me vooral begrepen. Er werd me oprecht gevraagd hoe het met me ging. Ik kreeg de ruimte om mijn verhaal te doen. Ik herinner me ook dat ik al tijdens dat gesprek op praktisch vlak verder werd geholpen. De juiste vragen werden me gesteld. Welke documenten had ik al in orde gebracht? Welke moest ik zo snel mogelijk in orde brengen? Had ik al contact opgenomen met de VDAB? Deed ik een beroep op het overbruggingsrecht waardoor ik recht had op een tijdelijk inkomen? Ik hoorde het meer dan eens in Keulen donderen. Nu ik zelf aan die andere kant van de lijn zit, merk ik dat heel wat ondernemers niet op de hoogte zijn van deze praktische kant. Dankzij Revival kreeg ik zicht op wat ik moest doen en waar ik recht op had. Alsof er toch al wat gewicht van mijn schouders werd gehaald. Ik voelde me begrepen en was er al snel van overtuigd dat ik in de juiste handen was terechtgekomen.’

 

Jullie werken nauw samen met andere ondernemers die zich vrijwillig inzetten. Ondernemers voor ondernemers, zeg maar. Zit daar de sterkte van Revival?

Edouard Moreels: 'Absoluut. Zo mooi om te zien hoe onze vrijwilligers hun expertise delen. Ze willen oprecht helpen en zetten zich gratis in om andere ondernemers te begeleiden. Ze bieden zich heel vaak ook spontaan aan. Ik heb geen gebrek aan vrijwilligers. Ondernemers zijn er voor elkaar. Revival bewijst dit des te meer.’

 

Waarom zijn iniatieven als Revival zo belangrijk?

Edouard Moreels: ‘Elke ondernemers die een faillissement meemaakt, verdient een tweede kans. Falen is geen schande. Niet alles verloopt vlekkeloos in het leven. Maar als je tegen die muur aanloopt, dan is het van cruciaal belang dat je op een menselijke manier opgevangen, begeleid en ondersteund wordt. Dat doet Revival. Bovendien moeten we dit ook doen voor onze samenleving. We moeten ondernemers na een faillissement weer veerkrachtig maken, zodat ze opnieuw hun potentieel kunnen waarmaken voor onze maatschappij. Tot slot willen we ook het taboe rond falen doorbreken en meer bewustwording creëren rond de impact van een faillissement op het leven en de omgeving van ondernemers.’

 

Waarom blijft dat taboe zo groot?

Edouard Moreels: ‘Er is schaamte en een gevoel van mislukking. Als ondernemer heb je een bepaalde fierheid. Toegeven dat je gefaald hebt, is dan heel pijnlijk. Bovendien is dit ook een cultureel gegeven. In Amerika zeggen ze dat je moet falen om te kunnen groeien. Ze zien een faillissement als een nieuwe start. Je hebt iets geprobeerd, maar het is niet gelukt. Jammer, maar snel naar het volgende. Een vriend in de Verenigde Staten feliciteerde me met mijn faillissement. In onze maatschappij wordt falen nog te snel aanzien als ‘niet slagen’. Het ligt hier nog veel gevoeliger. Ook al heb ik de indruk dat het tij bij de huidige generatie jonge ondernemers wel wat aan het keren is. Gelukkig maar.’

 

Wat betekende Revival voor jou als je op jouw traject terugkijkt?

Edouard Moreels: ‘Revival leerde me om een scheiding te maken tussen mijn project dat mislukte en mijn persoonlijk leven. Als ondernemer is dit enorm moeilijk. Je bedrijf voelt als een extra kind. Revival deed me aanvaarden dat falen als ondernemer kan en mag. Het heeft van mij geen slechtere persoon of mindere man gemaakt. Revival hielp me ook om het verleden te verwerken. Ik bleef veel te lang hangen in wat gebeurd was. Ik keek te weinig vooruit.’

 

De ambitie van Revival is groot. Maar jullie kunnen dit niet alleen. Wie kan jullie helpen?

Edouard Moreels:  ‘We kunnen dit inderdaad niet alleen. Zo heb ik de voorbije weken 560 curatoren aangeschreven met de vraag om in de toekomst samen te werken. We kunnen elkaar perfect aanvullen. Zij worden elke dag geconfronteerd met ondernemers die failliet gaan en kunnen hen de weg wijzen naar Revival. Ik kreeg al heel wat positieve reacties. Het zou fijn zijn om met hen een soort van community op te bouwen.

Ook boekhouders kunnen veel betekenen voor ondernemers die afstevenen op een faillissement. Zij zijn de eerste die de zogenaamde ‘red flags’ zien. Ook zij kunnen ondernemers na een faling of faillissement naar ons doorsturen.

Uiteraard kunnen we ook niet zonder onze vrijwilligers. We vertrouwen onze ondernemers met een gerust hart aan hen toe, omdat we weten dat hun intentie om te helpen zo eerlijk is. Dankzij hen kunnen we onze begeleiding ook gratis aanbieden. En dankzij onze partners natuurlijk. Partners als Bank Van Breda bijvoorbeeld. Zonder hun fondsen zouden we niet bestaan. Bovendien kunnen ze ook onze visibiliteit een duw in de rug geven. Want ook dat is heel erg nodig.

Ondernemers moeten de kans krijgen om ons te leren kennen. Het zou toch mooi zijn als elke falende ondernemer in ons land spontaan aan Revival denkt en ons zonder aarzelen durft te contacteren? Klinkt misschien utopisch, maar als programmadirecteur is dit stiekem mijn ultieme droom. Daar doe ik het voor.’

 

Partner Bank Van Breda steunt Revival

Wannes Gheysen, sectorverantwoordelijke ondernemers bij Bank Van Breda:

‘Bank Van Breda werkt samen met de Pulse Foundation om het Belgische ondernemerschap te ondersteunen. De Pulse Foundation, opgericht door ondernemersfamilies, lanceerde na de coronacrisis het Revival-programma. Dit programma versterkt de veerkracht van Belgische ondernemers en doorbreekt het taboe rond falen. Het biedt zorg en begeleiding aan ondernemers die te maken hebben met een faillissement, zodat zij een tweede kans krijgen en een nieuwe start kunnen maken. Als bank met een maatschappelijke rol willen wij ook iets betekenen voor ondernemers die een moeilijke periode doormaken zowel professioneel als privé. De samenwerking met Revival sluit nauw aan bij onze ambitie om ondernemers bij te staan in goede, maar ook in moeilijke tijden. Onze ondernemers zijn de belangrijkste motor voor de welvaart in ons land. Ze verdienen de zorg en begeleiding die Revival hen aanreikt. We zijn oprecht trots om ook onze bijdrage aan dit mooie project te kunnen leveren en dragen het een warm hart toe.’

 

 

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Wanneer is een eindejaarsgeschenk een schenking?

U denkt er misschien ook aan om tijdens deze eindejaarsperiode uw kinderen extra in de watten te leggen met een financieel duwtje in de rug. Is deze geldsom dan een geschenk of toch een schenking?

Rode golf spoelt over de Verenigde Staten

Welke invloed heeft de overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen op de financiële markten en uw beleggingsportefeuille?

Lees meer updates