Kris Van den Kieboom: ‘Ik werkte in 1995 al enkele jaren als elektricien toen ik op mijn vierentwintigste Werner leerde kennen. Hij had een bedrijfje dat zich toelegde op verbouwingswerken. Op een dag vroeg een klant Werner of hij domotica in zijn villa wilde installeren. Enthousiast hapte hij toe, ook al had hij zelf weinig tot geen voeling met elektronica. Dus moest hij op zoek naar iemand die dat wel had. Het toeval bracht ons samen. Ik wilde graag in zijn verhaal stappen, maar dan enkel op voorwaarde dat ik dat ook in zijn bedrijf kon. Een prima plan, vond Werner. Ons gezamenlijk bedrijf ABC-Domotica werd in 1998 een feit. Werner legde zich toe op het strategische, ik nam het operationele voor mijn rekening. We draaiden samen gouden jaren. Totdat we in 2006 door een uiteenlopende visie elk onze eigen weg gingen en ik alleen verder ging met ABC-Domotica.

ABC-Domotica Projects is een installatiebedrijf met zo’n twintig vaste medewerkers. Een dynamisch team, zowel intern als naar onze klanten. We specialiseren ons op de high-end villamarkt en ontzorgen onze klanten op vlak van elektriciteit en alles wat daarbij komt kijken. ABC-Domotica voelt als een familiaal bedrijf, ook al werkt er geen familie. We hanteren een horizontale sfeer met een minimale hiërarchie. Iedereen krijgt de kans om mee na te denken en nieuwe ideeën of oplossingen te delen. Ik gaf dan ook in de loop der jaren young potentials de kans om mee in het bedrijf te stappen.

 

Begrip en opluchting

Maar dan ben je plots ruim 25 jaar bezig en kijk je terug op heel wat jaren van keihard werken en weinig tijd voor andere dingen. Vanaf mijn vijftigste vroeg ik mezelf dan ook steeds vaker af of dit is wat ik echt nog jarenlang wilde. Ik had bovendien het gevoel dat ik 80% van mijn tijd bezig was met de dingen die ik het minst graag deed. Peoplemanagement bijvoorbeeld. Ik ben een conflictvermijder en dat deed me soms keuzes maken die ik achteraf gezien beter niet had gemaakt. Ik zocht ook vaker mensen op die hun bedrijf overlieten of verkochten. Gewoon om naar hun ervaring te polsen. Ik begon me hier en daar te informeren.

Zo kwam ik op een oktoberavond in 2022 terecht op een info-avond van Bank Van Breda Advisory over ‘de toekomst en continuïteit van je bedrijf’. Daar leerde ik Bart Vrijdaghs kennen, expert bij Bank Van Breda Advisory, die ondernemers begeleidt bij de bedrijfsverkoop of overdracht. Hij gaf een boeiende uiteenzetting die me nog meer deed nadenken. Vooral dan over de vragen: Ben ik zelf klaar om het bedrijf los te laten? En ben ik misbaar?

Twee maanden later belde ik Sabrina Paridaen, mijn account manager bij Bank Van Breda, op om het ook met haar even te hebben over mijn eventuele plannen om een stap achteruit te zetten. Ook zij had het al snel over de experten van Bank Van Breda Advisory en zorgde ervoor dat ik even later met Bart Vrijdaghs aan tafel zat. Wat begon als een ongemakkelijk verkennend gesprek over het feit dat ik mijn functie als CEO binnen ABC-Domotica niet meer zag zitten, eindigde in een gevoel van begrip en opluchting. Bart stelde me gerust. Hij had het ook over andere cases waarin ik me meteen herkende. ‘Wat ik voelde, was helemaal normaal,’ verzekerde hij me. Bart gaf me advies en tips, maar benadrukte meteen dat ik zelf uiteindelijk zal moeten beslissen hoe het nu verder moet. Typisch Bank Van Breda. Er wordt vooral naar je geluisterd. Niets wordt opgedrongen.

 

Ons continuïteitstraject

Ik vroeg al snel om een tweede gesprek met Bart. Omdat ik zeker was van mijn stuk. Ik wilde bij deze grote stap begeleid worden door Bank Van Breda Advisory. Bart stelde me voor om eerst en vooral ABC-Domotica te laten waarderen door een onafhankelijk specialist die meteen ook de sterke en zwakke punten van het bedrijf in kaart zou brengen. Ik volgde zijn raad op. Hij wees me er ook meermaals op dat er meerdere aandeelhouders in het verhaal van ABC-Domotica zijn. Mensen die ook al jaren voor het bedrijf werken. Hij gaf me het advies om ook met hen te praten. Wat willen zij? Hoe zien zij de toekomst van ABC-Domotica. Ik volgde zijn advies op en zat met alle betrokken interne partijen aan tafel.

Er bleken al snel drie mogelijkheden voor ABC-Domotica. Ofwel verkocht ik het volledige bedrijf aan een externe partij en was het voor mij afgelopen. Ofwel verkocht ik een groot stuk van het bedrijf aan een deel van ons management en stapt een externe nieuwe partner mee in het bedrijf. Ofwel neemt het management het bedrijf over. Mijn twee vennoten hakten uiteindelijk na twee dagen wikken en wegen de knoop door. Ze wilden het bedrijf overnemen, maar dan wel op voorwaarde dat ik nog 5 jaar in een kleinere participatie in het bedrijf blijf en een andere rol als mentor of account manager opneem. De puzzelstukjes vielen al snel in elkaar. Ik zag hun voorstel meteen zitten.

We gingen voor een continuïteitstraject waarbij Bart Vrijdaghs van Bank Van Breda Advisory ons volledig zou begeleiden. Wat is de persoonlijke visie van alle vennoten? Hoe zien ze de samenstelling van het nieuwe aandeelhouderschap? Wat is de nieuwe rolverdeling? Bart verwerkte dit alles in een overzichtelijk rapport dat hij ons netjes presenteerde. Ook al diende een lastige beslissing genomen te worden, toch verliep alles sereen en rustig. Dat hebben we zonder twijfel te danken aan de inbreng van Bart. Hij zorgde er mee voor dat alle partijen met een goed gevoel aan dit nieuwe hoofdstuk zijn begonnen.

 

De beste handen

We zijn nu met vier aandeelhouders: onze twee CEO’s Wim en Dirk die alle grote beslissingen nemen, onze collega Wendy die al sinds 2000 voluit meedraait in het team van ABC-Domotica en zich bezighoudt met de administratie, de boekhouding en het personeel en ikzelf. De toekomst van ABC-Domotica is bij deze verzekerd. Ik werk nog vier vijfden en focus me enkel op de dingen die ik echt leuk vind: demo’s geven, systemen en offertes uitwerken en verdedigen en uiteindelijk verkopen. Om er dan na de verkoop niet meer mee lastig gevallen te worden. Ik heb ook geen beslissingsnemende rol meer. En ook dat bevalt me prima. Ik zie en voel dat ABC-Domotica in goede handen is. De beste handen die het bedrijf al jaren door en door kennen. Ik kon zelf echt geen beter scenario bedenken.’

 

Meer over overname & opvolging?

In onze informatiebrochure vindt u een antwoord op volgende vragen:

  • Hoe verhoog ik de waarde van mijn bedrijf?
  • De mogelijke scenario's
    • Hoe verkoop ik in alle gemoedsrust mijn bedrijf?
    • Hoe draag ik mijn bedrijf binnen de familie over?
    • Hoe draag ik mijn bedrijf aan de juiste werknemer over?
  • Hoe helpt Bank Van Breda u in dit belangrijk proces?
    • met getuigenissen van klanten
2024 09 - WP O&O - NL

 

 

Ook een bedrijfsoverdracht in het vooruitzicht?

Onze experten van Bank Van Breda Advisory begeleiden u graag.

 

 

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Dag van het Vrije Beroep – Dank u wel!

Op donderdag 24 oktober vieren we de vrije beroepen op de ‘Dag van het vrije beroep’. Sectorverantwoordelijke Ortwin Boone brengt een ode aan het vrij beroep.

De fiscale plannen van de Vlaamse Regering

Wat weten we vandaag al over het Vlaams regeerakkoord op fiscaal vlak? De belangrijkste aandachtspunten op een rij!

Lees meer updates