Maak van elke medewerker een ambassadeur

Jan Jacobs
  • Zaakvoerder JM Catering
  • Gehuwd
  • 3 kinderen (20, 15 en 13)
  • Klant bij Bank van Breda sinds 2007

‘Ik was pas 24 toen ik JM Catering opstartte, samen met mijn toenmalige zakenpartner Maurice. De volledige catering van Kinepolis in Brussel was onze eerste grote opdracht. We kregen carte blanche. Van de exploitatie van de bar tot de popcorn en drank in de zaal. Na drie weekends draaiden we al drie keer zoveel omzet. Een beter carrièrebegin kon ik me niet bedenken. 

Na twee jaar nam Maurice een zaak over in Zuid-Afrika en nam ik zijn aandelen over. Ik moest alleen verder. Maar dat schrok me niet af. Ik had de smaak van het ondernemen te pakken. Al snel kwamen er grote klanten bij. Externe catering voor bedrijven, kantoren en feestzalen werd onze hoofdbusiness. Even later gingen we ook op zoek naar eigen locaties.

Beleving boven alles

We werken momenteel met 130 vaste medewerkers en flink wat mensen op zelfstandige basis. People business en hospitality blijven onze twee belangrijkste pijlers. We mogen nog zo lekker koken, maar als onze producten verkeerd gebracht worden, dan verliezen ze alle waarde. Alles draait om beleving. Ik kan gelukkig rekenen op een topteam.

Laat je medewerkers met enthousiasme jouw verhaal vertellen aan de rest van de wereld

Jan Jacobs

Anders durven denken

Toen ik met JM Catering begon, telde ik mijn werkuren niet. Ik werkte hard en veel. Ik zette alles op alles om te bereiken wat ik wilde. Dat mijn sociaal leven hierdoor op een laag pitje stond, nam ik erbij. 

Nu zie ik een andere generatie. Zij trekken wél een duidelijke lijn. Ze werken hard, maar bewaken ook hun privéleven. Zo ging een medewerker enkele maanden geleden uit elkaar. Samen met zijn partner koos hij voor co-ouderschap. Hij vroeg om een gesprek en vertelde me dat hij zijn zoontje zo vaak mogelijk wilde zien. ‘Ik wil hem naar school kunnen brengen en terug ophalen,’ zei hij. We maakten duidelijke afspraken. De week met zijn zoontje kan hij later beginnen en vroeger stoppen. Omdat ik weet dat hij er de andere week voor meer dan 100 procent zal staan.

Heel wat medewerkers zijn op zoek naar evenwicht. Ga hierin mee als werkgever. Durf anders te denken. Een werkweek van drie dagen? Dat moet kunnen. Als dit de kwaliteit van het leven ten goede komt, dan draag je er als werkgever alleen maar de vruchten van. Want dit maakt het engagement van de medewerker in kwestie alleen maar groter, net als de glimlach op het gezicht als hij of zij de klant begroet en bedient.

Maak zo van elke medewerker een ambassadeur die met enthousiasme jouw verhaal vertelt aan de rest van de wereld. Wie zich goed in zijn vel voelt, geeft het beste van zichzelf.’ 

Meten is weten

We kunnen ons niet meer inbeelden dat we ooit zonder GPS op vakantie vertrokken. We weten perfect hoe lang en hoe ver we nog moeten rijden voordat we op onze bestemming aankomen. Meten is weten én beheersen.

Dat is ook zo in onze branche. We meten werkelijk alles na. Tot op de gram en centiliter. We leven in een procenteconomie met kleine marges. Als je niet meet, dan ben je het heel snel kwijt.

Ik raad elke beginnende ondernemer aan om te meten. Zo vaar je al van bij de start juist. Hoe ervaart de klant je product? Meet. Hoe ervaart je medewerker de sfeer op de werkvloer? Meet. Want meten is weten. En enkel als je weet, kan je ook bijsturen.

Elke maître d’hotel vult meteen na een evenement een evaluatieformulier in. Dit formulier moet de volgende dag voor acht uur ’s morgens bij mij binnen zijn. Stel dat er iets niet vlot verliep, dan kunnen we meteen contact opnemen met de klant om dit te bespreken. Bovendien leren we enorm veel door te meten. Analyse is bij ons een continue proces.

Zo ook wat de foodkost betreft. Elke medewerker heeft een invloed op onze marge. Wie na een evenement een karton met olijfolie of boter laat staan, speelt met geld. Nog een klikje in de fles olijfolie? Gebruik het. Gooi niet zomaar weg. Ga er bewust mee om. Ik eis dit echt van mijn team. Mijn lat ligt op dat vlak heel erg hoog

JanJacobs-5290-4K
Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

‘Essentiële oliën kunnen je leven redden’

‘Essentiële oliën kunnen je leven redden’

Ondernemen, dat is een gen waarmee je bent geboren en dat je niet kunt negeren

Ondernemen, dat is een gen waarmee je bent geboren en dat je niet kunt negeren

Surfen op de golf van de vooruitgang

Surfen op de golf van de vooruitgang

Lees meer updates
Contact