Op tijd beginnen is zonder twijfel de boodschap als je van plan bent om je zaak of praktijk te verkopen of over te laten. Maar wat betekent dat precies?

Cedric Salembier: ‘Het is niet altijd even gemakkelijk om dat juiste moment exact te bepalen. Dit hangt af van situatie tot situatie. Het is een pak gemakkelijker om te bepalen wanneer het te laat is. Wachten tot je pensioenleeftijd om pas dan na te denken over de verkoop of overdracht, is geen optie en een absolute garantie op problemen en conflicten. Het komt erop aan om zowel jezelf als de zaak of praktijk op tijd klaar te stomen om deze grote stap te zetten.’

Wat adviseren jullie op dat vlak? Hoe lang kan het duren om een bedrijf, kantoor of praktijk verkoops- of overnameklaar te maken?

Cedric Salembier: ‘Wij adviseren doorgaans om gemiddeld 5 tot 10 jaar te rekenen. Maar nogmaals, dat hangt sterk af van dossier tot dossier. Het pure verkoops- of overnameproces neemt al snel een jaar in beslag. Maar de periode voor dat proces is minstens even belangrijk.’

Wat zou dan in die periode moeten gebeuren?

Cedric Salembier: ‘Dan maak je je onderneming of praktijk effectief verkoopsklaar. En dat doe je niet zomaar op één, twee, drie. Zo is het in die periode alvast nuttig om je bedrijf te laten waarderen. Er zijn hiervoor verschillende waarderingsmethodes, maar de populairste methode blijft het onder de loep nemen van de operationele cashflow. Hiervoor bekijk je de historische cijfers. Het is van doorslaggevend belang om een potentiële koper goede cijfers te kunnen laten zien. En dit liefst drie jaar op een rij. Dan kom je al snel aan minstens vijf jaar voorbereiding vooraleer je de zaak kan overdragen.

De belangrijkste succesfactor voor een vlotte overdracht van uw bedrijf of praktijk is tijd.

Cedric Salembier
Specialist Opvolging & Overnames bij Van Breda Advisory

Wat doe je met je medewerkers als er verkoops- of overnameplannen zijn?

Cedric Salembier: ‘Wil je je onderneming of praktijk in goede omstandigheden overdragen, dan is het belangrijk om een zekere continuïteit te kunnen garanderen. Voor je medewerkers, maar ook voor je klanten en jezelf. Een koper loopt niet graag het risico dat de aankoop na je vertrek als een kaartenhuis in elkaar zakt. De continuïteit van het bedrijf is voor een potentiële overnemer van groot belang. Het voelt nu eenmaal comfortabeler als er een team van competente mensen achter het roer staat in plaats van één enkele zaakvoerder. Maak de onderneming minder afhankelijk van jezelf. En ja, ook dat vraagt tijd.’

Je had het daarnet over het belang van waardering van je bedrijf. Wat is de meerwaarde van die waardering?

Cedric Salembier: ‘Goede cijfers laten zien aan de potentiële koper is één ding. Maar er is meer. Ook als de verkoopplannen nog niet helemaal concreet zijn, kan je de waardering van je bedrijf gebruiken als een soort van managementtool. Door op tijd te sleutelen aan de juiste parameters of de factoren die invloed hebben op de prestaties van je bedrijf maak je je bedrijf ook beter verkoopbaar. Een externe analyse geeft je ongetwijfeld extra inzichten.’

Welke rol kan Van Breda Advisory hierin spelen?

Cedric Salembier: ‘We bieden sinds enkele jaren een waarderings- en optimalisatietraject aan waarin we via een analyse en een persoonlijk interview een beeld vormen van je bedrijf. Ons advies na zo’n traject neemt ook wel wat tijd in beslag. Vandaar dat het goed is om minstens vijf jaar voor de geplande verkoopsdatum een waardering te laten uitvoeren.’

Ook als er een overname binnen de familie in de lucht hangt, lijkt tijd me een cruciale factor, niet?

Cedric Salembier: ‘Absoluut. Van de ene op de andere dag het bedrijf laten overnemen door één van de kinderen is een nogal optimistisch plan. Het is belangrijk om samen een strategie te bepalen en een duidelijk stappenplan op te maken. Niet overhaast, maar op een aanvaardbaar tempo. Ook een succesvolle overname vraagt inderdaad tijd.

Van Breda Advisory begeleidt ook op dat vlak tijdens een familiaal opvolgingstraject waarin we samen de overname op termijn realiseren. En dit al van bij stap één. Elke succesvolle overdracht begint met praten en luisteren. Een gesprek met alle familieleden is de eerste stap in ons stappenplan. Dan polsen we vooral naar de visie op de persoonlijke en familiale situatie én op de toekomst van de zaak. Een familieconsensus is dan ons uiteindelijke doel. Om pas dan de mogelijke trajecten te schetsen en de rest van het stappenplan vast te leggen. Bij de meeste familiale trajecten is de effectieve overdracht pas enkele jaren later.’

Het is vaak ook een grote emotionele stap om als zaakvoerder je levenswerk los te laten.

Cedric Salembier: ‘Inderdaad. En ook dat vraagt tijd. Je moet er ook zelf helemaal klaar voor zijn. Van de ene dag op de andere stoppen is niet realistisch. Vandaar dat de zaakvoerder bij een overdracht vaak nog even als mentor of coach optreedt en de opvolger begeleidt. Het is dan belangrijk om in samenspraak een tijdstip af te spreken waarop het roer definitief uit handen wordt gegeven. Bovendien moet je ook het beruchte zwarte gat opvangen. Investeer net daarom ook op tijd in hobby’s of passies naast het werk. Neem ook hier je tijd voor. Haast en spoed kunnen het succes van een verkoop of overdracht op heel wat vlakken in de weg zitten!’

Van plan om uw bedrijf, kantoor of praktijk te verkopen of over te dragen?

Laat u hierin begeleiden!
Cedric Salembier
Cedric Salembier
Specialist Van Breda Advisory

Blog

Geld geleend aan uw vennootschap? Deze rente mag u aanrekenen!

Heeft u als aandeelhouder of vennoot geld ter beschikking gesteld aan de vennootschap, dan mag u op deze lening intresten of rente aanrekenen. Toch zijn er enkele regels. U ontdekt ze hier.

Van academische verdieping naar bedrijfsvernieuwing: een persoonlijk perspectief

‘Ik liet de academische wereld achter me na het afronden van mijn doctoraat en koos voluit voor Bank Van Breda.'

Lees meer updates