Piet Impens: ‘Ik studeerde nog toen ik al een contract tekende bij The Bank of New York. Ik verlangde naar een internationale carrière. Het leek me een prima startpunt om op een snelle manier buiten de landsgrenzen te groeien. Ik zag het al helemaal voor me.
Mijn uitvalsbasis was België. Ik was ervan overtuigd dat dit maar voor even was. Twee jaar later was er nog steeds geen verandering in zicht. Ik zette de pro’s en contra’s op een rijtje en besloot uiteindelijk om een punt te zetten achter mijn hoofdstuk bij The Bank of New York.
Adviseren & begeleiden
'Na een tussenstap bij Capco en NIBC Bank groeide het verlangen om anderen te adviseren en begeleiden. Ik had het gevoel dat ik intussen de nodige bagage had om dit te doen. Net op dat moment kwam ik in contact met Projective, een internationaal consultancybedrijf voor banken en verzekeraars. Of ik bij hen aan de slag wilde? Ik zei meteen ‘ja’.
Intussen ben ik partner bij Projective. We hebben kantoren in Brussel, Amsterdam, Londen, Frankfurt en Parijs. Ik ben verantwoordelijk voor het kantoor in Amsterdam.
We hebben met Projective ook een FinTech-fonds opgericht. We investeren in enkele FinTechs.
En ik ben intussen ook eigenaar en CEO van Rivella Cosmetics, een bedrijf dat ik anderhalf jaar geleden heb overgenomen. Rivella Cosmetics is gespecialiseerd in high end cosmetica die we via homeparty’s verdelen.
Een mondvol. Ik weet wat gedaan. Maar ik geniet van het ondernemerschap in al zijn facetten. Elke dag opnieuw.’
Het belang van pauzeren
‘Ook ik had als beginnend ondernemer één ambitie: mijn bedrijf moest zo snel mogelijk groeien. In de loop der jaren heb ik geleerd om af en toe bewust een pauze te nemen. Stel jezelf op tijd cruciale vragen: Groeit het bedrijf in de juiste richting? Denken alle medewerkers nog op hetzelfde niveau?
Ook al zit alles glashelder in je hoofd, je staat nergens als je team niet meer mee is in je verhaal. Groei is geen doelstelling op zich maar een gevolg. Groei om de groei, ik geloof er niet meer in.’
Wil je als ondernemer vooruit, dan moet je durven achterom te kijken.
Met blik op de toekomst
'De wereld staat nooit stil. Proactief denken is een must als je wil ondernemen. Hoe ziet de markt er over vijf jaar uit? Hoe anders zullen mijn klanten dan denken? Houd de markt en je klanten goed in het oog.
Je verovert de markt niet vanuit je ondernemersstoel. Blijf met je voeten in de klei staan. En luister naar je klant. Wat zijn de problemen? Waar heeft hij hulp nodig? Luister eerst voordat je met een voorstel op de proppen komt.
Ik zie zoveel verkopers in geuren en kleuren hun volledig gamma aan producten en diensten voorstellen terwijl ze niet eens weten wat de klant écht nodig heeft. De klant speelt de hoofdrol.'
Behoud focus
'Je kan als ondernemer nooit iedereen pleasen. Ga niet blindelings in op elke vraag van de klant. Zorg ervoor dat alles wat je doet binnen de missie van je bedrijf past. Betekent dit dat je een bepaald klant de boodschap geeft dat hij met deze specifieke vraag beter bij een ander aanklopt, dan is dat maar zo. Ook ik heb dat als een ondernemer moeten leren.
Maak heel duidelijk voor jezelf uit wat je wel en niet kan bieden. En houd je daaraan. Flexibiliteit is een troef. Maar schiet niet op alles. Op den duur zie je zelf door de bomen het bos niet meer. En ook je medewerkers verliezen hun heldere kijk op waar het écht om draait.'