Blijf alert voor de vele mogelijkheden tot innovatie en ga er met de juiste motivatie mee aan de slag.
Wie is Katja Craeghs?
- Oprichtster van Greenpoint.be
- Innovatie-expert
- Helpt bedrijven van binnenuit te innoveren
- Bouwde 20 jaar lang een netwerk van experten op
Steeds meer bedrijven willen duurzaam innoveren. Welke punten moeten ze dan zeker afvinken? Innovatie-expert Katja Craeghs somt ze op en geeft sprekende voorbeelden uit de praktijk.
MOTIVATIE
Katja Craeghs: ‘Vroeger was het maatschappelijk doel van een bedrijf zo klaar als een klontje: een benzinestation verkocht benzine. As simple as that. Nu verkoopt een benzinestation naast brandstof ook koffie, snoep, kranten, hotdogs, groenten en fruit…De grenzen vervagen. Blurring, zo noemen we dat. Net die vervaging biedt mogelijkheden tot slimme innovatie. Eén voorwaarde: je moet die mogelijkheden willen zien om er met de juiste motivatie mee aan de slag te gaan. Definieer je motivatie!
USER-CENTRAL DESIGN
Katja Craeghs: ‘Een klant is niet echt tevreden maar kan de vinger niet meteen leggen op wat er dan beter kan en moet. Wat nu? Ga op zoek naar de nadelen die de klant ondervindt van het product of de dienst die je aanbiedt. Bedenk daar een oplossing voor. Net de ontevredenheid van de klant is de kiem van je innovatie. Kijk met de ogen van je klant!
PARTICIPATIEVE INNOVATIECULTUUR
Katja Craeghs: ‘Schakel je medewerkers én externe experten in om mee te denken. Knoop netwerken aan elkaar tot communities. Breek door hokjes en muren. Ga voor een innovatiecultuur waarin betrokkenheid een cruciale rol speelt.
PROBLEEMOPLOSSENDE BONUS
Katja Craeghs: ‘Laat jouw oplossing dat clevere extraatje bieden dat niet perse high-tech hoeft te zijn, maar wél meteen wordt erkend als een probleemoplossende bonus. Maak het verschil met een X-factor.
GEZONDE DOSIS NIEUWSGIERIGHEID
Katja Craeghs: ‘Ga gluren bij de buren. Kijk over de muren van je eigen sector: wat doen andere sectoren dat bruikbaar kan zijn in de jouwe? Wees en blijf nieuwsgierig.