Paul Adriaansens: ‘Ik herinner me het telefoontje van mijn zoon Jeroen alsof het gisteren was. Hij werkte al een tijdje in Dubai voor het bedrijf waar ik jarenlang werkte. Daar had hij Kris Barber ontmoet, de oprichter van DGrade. Kris had plannen om een fabriek te bouwen in Dubai. DGrade sourcete toen nog gerecycleerd plastic om er vezels van te laten maken. Met deze vezels maakte DGrade dan kleding. Dankzij die fabriek zou DGrade nu zelf PET-flessen kunnen recycleren en omzetten tot vezels, garen en kleding. Vandaag is de vraag naar gerecycleerde PET enorm. Producenten van verpakkingen staan onder druk van hun klanten om gerecycleerde PET en andere plastics te verwerken in hun producten. Het enthousiasme van Jeroen werkte zo aanstekelijk dat ik met Kris wilde praten. Uiteindelijk zijn Jeroen en ik als familievennootschap in DGrade gestapt. Het begin van een nieuw ondernemersavontuur waar ik nog geen seconde spijt van heb. Intussen is ook een tweede zoon bij DGrade begonnen. Jasper is plant manager en staat tussen onze 40 arbeiders in de fabriek. Een ruimte van 4100 m² vol hoogtechnologische machines en een capaciteit van 1 miljard PET-flessen per jaar die we kunnen recycleren.

Met DGrade lossen we een probleem op en geven we plastic tegelijkertijd een nieuw leven

Paul Adriaanssens

Een tweede leven

DGrade geeft PET-flessen een tweede leven. Niet voor niets doen we dit vanuit Dubai. 99% van het afval komt daar op stortplaatsen in de woestijn terecht. Glas, papier, plastic… Alles bij elkaar. Net als in de rest van de wereld gaan ze ook daar niet zorgvuldig om met hun afval. Het is een wereldwijd probleem waar wij vanuit Dubai onze steen toe willen bijdragen.


DGrade doet dit op drie manieren: we maken van PET-flessen vezels die we dan kunnen spinnen tot Greenspun®garen. Dit garen heeft net dezelfde kwaliteit als polyester garen, maar het ontwikkelingsproces verbruikt 50% minder energie en 20% minder water. Het creëert ook 55% minder CO²-uitstoot en gebruikt geen olie. Daarnaast maken we uiteraard ook zelf kleding. Van T-shirts, broeken en jassen tot tassen en petten. Het liefst in grote aantallen. Zo hebben we voor Expo 2020 in Dubai alle merchandising gemaakt. We hebben onlangs de Disney (en Marvel) licentie bemachtigd voor Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië om ter erer van hun 100-jarig bestaan de merchandising te creëren. Ook dergelijke ondernemingen zien het belang van duurzaamheid in. Ze kunnen niet anders dan hierin meegaan en investeren. Net als de mensen achter de Grand Prix in Abu Dhabi. De PET-flessen die daar gebruikt worden, halen wij op om er nieuwe kleding voor de officials van de volgende Grand Prix van te maken. Zo lossen we een probleem op en geven we het tegelijkertijd een nieuw leven. We willen ons nu ook beginnen focussen op kleding voor hotels en ziekenhuizen.

Tot slot hebben we ook onze ‘CRS awareness campaign’ Simply Bottles die zich bezighoudt met het inzamelen van flessen via scholen, hotels, shopping malls, luchthavens en beach clean ups. We hebben nu een reverse vending machine op allerlei openbare plaatsen gecreëerd waarin mensen hun PET-flessen kunnen achterlaten en ze nadien meteen credits op hun telefoon ontvangen waarmee ze bijvoorbeeld buskaartjes maar ook andere zaken kunnen aankopen. Een soort van statiegeld dat niet bij aankoop wordt aangerekend maar achteraf als vergoeding wordt gegeven als de fles terug gebracht wordt. We laten ook een medewerkster fulltime scholen bezoeken om de kinderen in Dubai te sensibiliseren en het belang van recyclage van plastic te laten inzien.

Haat tegen plastic

Don’t hate me because I’m plastic. Met deze quote lopen onze medewerkers trots op hun buik. Ook op officiële prijsuitreikingen en feestjes trekken ze het T-shirt met de quote onder hun pak aan. Als signaal naar de rest van de wereld. De haat tegen plastic is groot. Plastic is slecht, denken nog steeds te veel mensen. Dat willen wij veranderen. We willen hen doen inzien dat dit niet zo is. We gaan met z’n allen verkeerd met plastic om. Plastic is vaak het beste alternatief voor heel wat andere soorten verpakkingen. Het heeft een lagere CO²-footprint, vraagt om minder energie en water. DGrade wil het besef doen groeien dat ook plastic waarde heeft als we er correct mee omgaan.

De consument is hierover niet voldoende en meestal verkeerd geïnformeerd. Ook op social media en andere kanalen wordt om ter hardst geroepen dat plastic slecht is. Want dat hoort nu eenmaal zo. Als wij dan vragen waarom, blijft het vaak heel erg stil. Plastic is zo goed recycleerbaar. Daar is DGrade het levende bewijs van. Als we dit met z’n allen op de juiste manier zouden doen, dan zouden we al een heel eind verder staan in ons duurzaamheidsverhaal. Het wordt tijd dat dit verhaal duidelijk en eerlijk verteld wordt.’

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Dag van het Vrije Beroep – Dank u wel!

Op donderdag 24 oktober vieren we de vrije beroepen op de ‘Dag van het vrije beroep’. Sectorverantwoordelijke Ortwin Boone brengt een ode aan het vrij beroep.

De fiscale plannen van de Vlaamse Regering

Wat weten we vandaag al over het Vlaams regeerakkoord op fiscaal vlak? De belangrijkste aandachtspunten op een rij!

‘Dankzij het continuïteitstraject begonnen alle partijen met de neuzen in dezelfde richting aan het nieuwe hoofdstuk van ABC-Domotica’.

Kris Van Den Kieboom getuigt hoet het continuïteitstraject van zijn bedrijf, ABC-Domotica tot stand kwam, met dank aan Bank Van Breda Advisory.

Lees meer updates