Maarten: ‘Een eigen zaak als zelfstandige was al lange tijd een droom. Ik wist alleen niet welke zaak dit dan zou kunnen zijn. Ik ben ingenieur van opleiding en werkte al een tijdje als projectmanager toen ik hoorde dat een schrijnwerkerij te koop stond. Omwille van mijn affiniteit met hout en machines was ik meteen geïnteresseerd. Een sprong in het diepe op mijn vijfentwintigste, maar mijn buikgevoel fluisterde me in dat ik die kans moest grijpen. We zijn intussen 13 jaar verder. Ik heb nog geen seconde spijt.

Ook al bleek vrij snel dat we voor enkele grote investeringen stonden. Vooral op vlak van machines hebben we serieuze stappen vooruit gezet. Dit viel ook schrijnwerkers in de buurt op. Bijgevolg kregen we steeds vaker de vraag of we hen met onze machines wilden bijstaan. Zo evolueerden we van zelf maken en plaatsen van creatieve interieurs en meubels naar maatwerk voor andere schrijnwerkers. We combineren het efficiënt gebruik van ons machinepark en het vakmanschap van onze medewerkers en richten ons vooral op projecten met heel wat details. Van kleine handgrepen die bij het hout passen tot speciale verlichting in kasten. Vandaar de ‘dt’ in onze naam.

 

Het team als eerste aanspreekpunt

Toen ik het bedrijf net had overgenomen, wist ik niet eens hoe ik een offerte moest opmaken, waar ik materiaal kon bestellen en hoe ik een kast in elkaar kon steken . Ik zat met veel vragen die ik niet zelf kon beantwoorden en botste al snel tegen mijn limieten aan. Dus had ik geen keuze en moest ik bij anderen aankloppen om mij op weg te helpen. De twee medewerkers die er al werkten, waren gelukkig bereid om te blijven. Ik had hen ook echt nodig. Intussen zijn we met zeven. Mijn collega Kristof is ook erg betrokken bij grote beslissingen. Hij is mijn sparring partner sinds 6 jaar.

Nog steeds is mijn team mijn eerste aanspreekpunt als ik met iets zit. Ik praat open met hen over de dingen die wat moeilijker lopen. Ze geven me vaak waardevol advies. Zo ook mijn vrouw. Haar nuchtere blik op de dingen doet me goed. Net als het advies van enkele goede vrienden en mijn neef. Hij is CFO in een bedrijf. We bellen elkaar minstens één keer per week. Hij helpt me als ik met een financiële vraag zit.

 

Wie kennis deelt, krijgt kennis terug

Je hoeft het als ondernemer niet altijd ver te zoeken als je jezelf wilt laten omringen. Zo hebben we deze zomer voor onze buren een pizza-avond georganiseerd op het bedrijventerrein waar we gevestigd zijn. We leerden elkaar op een ongedwongen manier kennen. Sindsdien helpen we elkaar waar en wanneer we kunnen. De drempel om met een specifieke vraag even binnen te springen, is verdwenen. Wie kennis deelt, krijgt kennis terug en bouwt op termijn sterke en waardevolle relaties op. Ik geloof heel sterk in een dergelijk spontaan en organisch opgebouwd netwerk. Grote netwerkevents liggen niet in mijn comfortzone. Dat is een te grote stap voor mij.

Vorig jaar zijn we ook gestart met een Raad van Advies. Ik bouwde de raad op met behulp van Stella P., een organisatie die bedrijven helpt met de samenstelling van adviesraden en raden van bestuur. Ze stelden ons vijf kandidaten voor. Wij kozen de twee kandidaten met wie we de beste fit voelden. Het gaat om mensen uit het bedrijfsleven. Samen met mijn neef, mijn collega Christophe en ik komen we om de twee maanden samen.

 

Het gouden cijferduo

En dan is er uiteraard ook nog mijn accountant. Ik ben nu 13 jaar bezig en werk nu samen met mijn derde accountant. Die klik is zo belangrijk om in alle vertrouwen met elkaar te kunnen praten. Alles zit goed nu. Het advies van mijn accountant heeft een grote invloed op de dagelijkse werking van Atelier dt. Hij helpt me met mijn facturen en wijst me op de juiste BTW-percentages waarmee ik rekening moet houden. En hij geeft me op het juiste moment inzicht in de cijfers van het bedrijf. We krijgen onze cijfers nu per kwartaal. Zo kunnen we kort op de bal spelen en bijsturen wanneer het nodig zou zijn. De vorige accountant gaf ons pas in juli de cijfers van het jaar ervoor. Gedateerde cijfers dus. En veel te laat om er op korte termijn naar te handelen.

Mijn accountant is goud waard. Dankzij hem kan ik volop focussen op de schrijnwerkerij en hoef ik niet dagelijks bezig te zijn met de cijfers. Dat doet hij, samen met onze account manager bij Bank Van Breda. De samenwerking tussen beide stimuleer ik zelf heel bewust. Ik laat hen zelf contact met elkaar opnemen als ze met een vraag zitten. Ze vullen elkaar heel mooi aan. En wij plukken daar met het bedrijf graag en gretig de vruchten van!’

 

Hoe laat u zich als ondernemer best omringen?

Als ondernemer staat u vaak alleen aan het roer van uw bedrijf. Maar dit betekent niet dat u van alle markten thuis hoeft te zijn om te slagen. Omring uzelf daarom met de juiste mensen.

 

 

Barbara Claeys
Barbara Claeys

Blog

Artsen in debat over de toekomst van onze ziekenhuiszorg

Bank Van Breda bracht 120 artsen samen om het over de druk op de gezondheidszorg te hebben. We geven graag nog even de grote lijnen mee.

Hervorming investeringsaftrek vanaf 1 januari 2025

Als ondernemer kunt u voor bepaalde nieuwe investeringen aanspraak maken op de investeringsaftrek vanaf 1 januari 2025. Lees hier wat er verandert.

Hoe kijken ondernemers en vrije beroepen naar 2025?

In dit artikel leest u de 5 opvallendste resultaten van onze Outlook-bevraging bij ondernemers en niet-medische vrije beroepen.

Lees meer updates