Hoe kunnen we blijven innoveren ondanks de wereldwijde onzekerheden vandaag de dag?
Frédéric Carbonnelle: ‘Dat is een goede vraag. Ik denk niet dat het onzekerheidsaspect van de huidige context een invloed heeft op ons vermogen om creatief te zijn en vernieuwingen in te voeren. We hebben er meer dan ooit nood aan om innovatief en creatief te blijven, juist omdat de wereld zo veranderlijk is, omdat we efficiënter te werk moeten gaan met soms minder middelen en omdat we ons sneller moeten aanpassen aan onvoorziene omstandigheden.
Maar hoe doen we dat precies? Er zijn twee essentiële elementen. Eerst en vooral is het de wil als ondernemer om te groeien en klanten een betere dienst te verlenen. U moet de ambitie hebben om u te differentiëren. Het is niet omdat we ons in een onstabiele context bevinden, dat we bang moeten zijn om er niet te geraken. Ik denk dat bedrijven echt moeten vasthouden aan de wil om groter te worden, om zich te onderscheiden van de concurrentie, om nieuwe diensten aan te bieden. Dat is de motor die innovatie mogelijk maakt.
Het tweede element, dat onontbeerlijk is in een creatie- en innovatieproces, is tijd. Ik begrijp dat dit niet eenvoudig is. In alle ondernemingen waarmee we samenwerken, blijkt het gebrek aan tijd het meest voorkomende probleem te zijn. Maar het is noodzakelijk om uzelf regelmatig wat tijd te gunnen zodat u afstand kunt nemen en nadenken over mogelijke verbeteringen. U moet dat bezinningsmoment beschouwen als een investering die toelaat om stappen vooruit te zetten en een betere service te bieden. Net tijdens deze reflectiemomenten kunnen ondernemers creëren en innoveren.’
Wat zijn de aandachtspunten voor de toekomst?
Frédéric Carbonnelle: ‘Ik hoor de laatste jaren vaak praten over een technologische revolutie. Maar met de opkomst van Artificiële Intelligentie (AI) voor het grote publiek, waarmee content kan gegenereerd worden, zijn sommigen ervan overtuigd dat we aan het begin van een revolutie staan die we kunnen vergelijken met de komst van het internet. Ik ben het daar in grote lijnen mee eens. Misschien hebben we nog geen compleet beeld van de veranderingen die dit met zich mee zal brengen, maar we moeten er ons in elk geval op voorbereiden.
Wanneer ik het over een revolutie heb, zie ik twee aandachtspunten voor ondernemingen. Ten eerste is het belangrijk om uw digitaliseringsstrategie te versnellen. Zodra uw processen gedigitaliseerd zijn, kunt u innoveren en het echte verschil maken qua efficiëntie. Bedrijven die de digitale transitie niet maken, zullen niet van deze revolutie kunnen profiteren. De meeste ondernemers hebben dit proces natuurlijk al opgestart, maar we komen op een punt dat deze digitalisering naar een hogere versnelling moet gaan. Dat zal nodig zijn voor de toekomst.
En zoals bij elke revolutie zullen niet alleen de processen in de ondernemerswereld veranderen. De hele maatschappelijke context zal mee-evolueren, in het bijzonder de gewoontes van de consument. Daarom moeten bedrijven meer dan ooit naar hun klanten luisteren en aandacht hebben voor hun eisen en hun veranderende gewoontes. Artificiële Intelligentie zal standaardfuncties en -diensten van heel wat beroepen vereenvoudigen en toegankelijker maken. De ondernemingen zullen klanten dus een grotere toegevoegde waarde moeten bieden en nadenken over het specifieke karakter van hun activiteit. De benodigde tijd voor sommige standaardtaken zal dankzij de automatisering verkorten en kan worden gebruikt om de toegevoegde waarde op te krikken.’
Wat raadt u ondernemers dan aan?
Frédéric Carbonnelle: ‘Omarm deze revolutie, ook al kan de verandering angstaanjagend lijken. Artificiële Intelligentie en talloze andere tools zullen voor iedereen toegankelijk worden. Ze zullen niet voorbehouden zijn voor een nichemarkt of een specifieke sector. Deze technologieën zijn gemakkelijk te installeren en kunnen heel wat nieuwe mogelijkheden scheppen. U hoeft zich dus geen zorgen te maken. Wees vooral enthousiast. Het zal u de gelegenheid bieden om uw capaciteiten en prestaties te versterken en een betere service te bieden. U kan misschien door deze nieuwe technologieën net dat ene idee uitwerken waardoor u zich zou kunnen differentiëren, maar waarvoor u in het verleden niet het vermogen had om het te doen. Of misschien waren de technologieën nog onvoldoende ontwikkeld om uw idee uit te voeren.
Weet u niet precies waar te beginnen? Doe dan een beroep op specialisten ter zake. Ze helpen u achterhalen welke technologieën nodig zijn om tegemoet te komen aan uw behoeften. Door enthousiasme te combineren met de identificatie van uw klantbehoeften en een gedegen begeleiding bij de implementatie van deze technologieën plukt u ongetwijfeld de vruchten van deze nieuwe revolutie.’