Organisaties moeten innovatie opnemen in hun cultuur

Alain Leduc
Alain-Leduc

Wie is Alain Leduc?

  • Oprichter van het bedrijf Creativores. Dat bedrijf stimuleert, ontwikkelt en beheert creativiteit, innovatie en verandering in bedrijven.
  • Trainer creativiteit in het ICHEC-PME en de Ecole Pratique HEC in Brussel en Louvain-la-Neuve.
  • Begeleidt innovatieopdrachten en leidt seminaries en conferenties in 14 landen.

De interne creativiteit van een organisatie wordt vaak niet voldoende benut. Toch maken net zij die die creativiteit tot uiting brengen het verschil. Streven naar groei en succes doen we vandaag door standaardmethodes vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar originele recepten. Organisaties moeten innovatie opnemen in hun cultuur. Wanneer een idee niet van de directie komt, wordt er heel vaak niets mee gedaan. Een innovatiecultuur is dan ook broodnodig.

Creativiteit kan echter niet eenvoudigweg worden 'afgekondigd' door het bedrijf. Het is belangrijk te weten hoe ze kan worden georganiseerd en gestructureerd. Een creatieve aanpak verloopt volgens een specifiek proces en een aantal voorwaarden.
In het bijzonder in het domein van de nieuwe technologieën is al snel 80% van de tijd nodig om het team te overtuigen van het nieuwe idee. Bovendien moet u kunnen omgaan met weerstand tegen de verandering. In staat zijn om met verandering om te gaan, behoort ook tot het creatieproces.

Uiteraard bestaan er een aantal technieken om de verandering te vergemakkelijken. Zo kunt u uw collega's meenemen in een 'sprookje', een blik op een aantrekkelijke toekomst, zeg maar.

Alain Leduc
Younity

Enkele interessante processen

Bij Amazon bijvoorbeeld heeft iedereen het recht om een idee voor te stellen. Om dat idee uit te testen, moet de betrokkene een persbericht opstellen om zijn idee te lanceren en een denkbeeldige klant overtuigen om dat product ook te kopen. Voor dit proces wordt zelfs een vergaderzaal ter beschikking gesteld, met een 'rode stoel' die de te overtuigen klant voorstelt. Via zijn presentatie kan de werknemer nagaan wat zijn idee waard is, nog voor het wordt ontwikkeld. Is er effectief een toegevoegde waarde voor de klant? Dan wordt het idee verder uitgewerkt tot een oplossing.


Business Model Canvas

Business Model Canvas is een tool voor strategisch management om de essentiële facetten van een bedrijf of een nieuw product in kaart te brengen. Er bestaan verschillende versies van deze tool, maar het standaardmodel bevat de volgende punten:

  • Sleutelpartners
  • Sleutelmiddelen (inclusief intellectuele)
  • Sleutelactiviteiten
  • Kostenstructuur
  • Waardepropositie (dienst of product)
  • Klantrelaties
  • Kanalen (communicatie- en distributiekanalen)
  • Inkomstenstromen
  • Klantprofielen


Systematic Inventive Thinking

Dit proces om ideeën te creëren steunt op een systematische aanpak om ze om te zetten in creatieve oplossingen. Het principe van Systematic Inventive Thinking is dat eenvoudige oplossingen vaak de meest efficiënte zijn. Het proces is makkelijk te implementeren en maakt het mogelijk om:

  • Ideeën te challengen
  • De tijd te nemen om de juiste vragen te stellen. De kwaliteit van de vragen zal immers een invloed hebben op de kwaliteit van de antwoorden.


Singularity University

Het Amerikaanse bedrijf Singularity University is naast een universiteit ook een denktank en een incubator voor bedrijven. Het bedrijf is gelegen in Silicon Valley (Californië) en wil mensen "opleiden, inspireren en responsabiliseren" om zo "exponentiële technologieën te ontwikkelen die inspelen op de grote behoeften van de mensheid".
Singularity University biedt een zomeropleidingsprogramma van 10 weken, beschikt over een innovatiecentrum waar conferenties en cursussen worden georganiseerd en een incubator voor start-ups en kan een beroep doen op een netwerk van ex-leerlingen.

SQUARE-GETUIGENIS

Creativiteit kan ook betekenen dat we bereid zijn om onze houding aan te passen, de mens willen begrijpen en ons niet alleen focussen op een technische benadering.
Dit vertelde een chirurg: "Voor ik een patiënt opereer, test ik de strijdlust van die patiënt om er zeker van te zijn dat hij eventuele moeilijkheden na de operatie te boven zal kunnen komen. Ik vertel transparant over de risico's en ik vermeld daarbij altijd de regel van 1/3: 1 kans op 3 dat hij zich na de operatie in de witte zone bevindt (d.w.z. dat alles goed verlopen is), 1 kans op 3 dat hij zich na de operatie in de zwarte zone bevindt (d.w.z. dat het helemaal niet goed verlopen is) en 1 kans op 3 dat hij zich na de operatie in de grijze zone bevindt (risico op complicaties)."

Inspiratie voor uw 'thinking outside the square'

  • Tai chi
  • Wandelen
  • Lunchen met mensen uit andere domeinen
  • Reizen
  • Mediteren
  • Sporten
  • Contact zoeken met mensen met uiteenlopende achtergronden


Keer terug naar Van Breda The SQUARE - Laat u inspireren.

Barbara Claeys
Barbara Claeys