Kijk ook waar je normaal niet zou kijken.

Jo Caudron
Digitaal ondernemer
JO caudron

5 tips van Jo Caudron

  • Zie verandering
  • Begrijp de impact 
  • Plan voor de toekomst 
  • Wapen de organisatie met digitale skills
  • Herorganiseer                                                                  

Digitaal ondernemer Jo Caudron brengt een overtuigend verhaal van verandering, schokken, oplossingen en kansen. Zijn advies? Kijk ook waar je normaal niet zou kijken. Hij was bij de lancering van Uber. Er was niemand aanwezig uit de wereld van mobiliteit, openbaar vervoer of de taxisector.

Digitale invloed op ons leven

25 jaar geleden: Digitalisering veranderde enkel de werking van bedrijven.
10 jaar geleden: Digitalisering verstoorde hele sectoren en veranderde businessmodellen.
Nu: Digitalisering verandert de maatschappij op vele gebieden - met corona als versneller.

De huidige metastorm van 3 maatschappelijke evoluties op het vlak van werk, mobiliteit en onze fysieke omgeving kunnen we afwenden door deze holistisch aan elkaar te koppelen.

Zo zal de wereld-sinds-corona er baat bij hebben als we functies fysiek dicht bij elkaar organiseren:

  • We werken thuis of in de buurt.
  • We kopen lokaal of digitaal.
  • We ontspannen ons op een boogscheut van onze woon- en werkplek.
  • We zijn niet meer verplicht om voor elke activiteit de auto te nemen.

Als we woningen bouwen met kantoren, cultuur, scholen, winkels, stadslandbouw op één site, is wonen daar misschien duurder maar zonder de kost van één of twee overbodige auto's kan het best.

Minder fysiek, meer digitaal.

Jo Caudron
Digitaal ondernemer

Corona is een zware systeemschok. Er komen er ongetwijfeld nog, zowel op maatschappelijk als op sectorieel en bedrijfsniveau. Het slechte nieuws: behalve de kappers is niemand veilig. Het goede nieuws: de patronen zijn altijd dezelfde.

We moeten verandering zien, de impact ervan begrijpen, plannen voor de toekomst, onze organisatie wapenen door ze digitale skills te geven en herorganiseren in functie van de verandering. Voorbij de uitdagers in de eigen fysieke sector kijken en ook de digitale uitdagers en de maatschappelijke uitdagingen zien. Als een gezin zijn auto wegdoet en fietsen en steps neemt, dan zit je daar met je baanwinkels. Stel jezelf twee vragen. ‘Heeft dit impact op ons?’ en ‘Zijn we er klaar voor?’

Geen producten, wel diensten

Economische groei veroorzaakte ons grootste probleem, maar zorgt ook voor maatschappelijke en individuele groei. Een deel van de oplossing is wellicht peak stuff: Wij westerlingen hebben genoeg spullen. Nieuwe technologieën zetten dus niet in op groei door producten maar door diensten. We kopen geen wasmachine maar een wasbeurt. We betalen bij Mercedes geen auto maar een abonnement, zodat we kunnen afwisselen. Koken doen we verspillingsvrij met HelloFresh.

De rest van de wereld kan zich sneller en goedkoper ontwikkelen door meteen hierop in te pikken - en doet dat ook al.

Vragen vanuit Van Breda The SQUARE

Drie opvallende vragen!

Kleinere communities, zelf groenten verbouwen, wonen waar je werkt, maakindustrie, geen wegwerpverpakking. Zo schets je de evolutie. Keren we terug naar vroeger?

 Jo Caudron: ‘We willen niet achteruit springen, niet naar de pre-coronatijd, maar ook niet naar de vooroorlogse periode. We kunnen wel vooruit springen. Erkennen dat we waarden uit het oog verloren hebben. De waarde van 'lokaal’ bijvoorbeeld. In mijn boek spreek ik over 'glocal': globaal blijven denken, maar inzetten op wat beter lokaal kan gebeuren. De moderniteit behouden, maar de zaken die we onderweg verloren in het nieuwe model opnemen.’

 

Als 6 miljard mensen nog aan onze 75-jarige ontwikkeling moeten beginnen, leren we hen dan niet beter om kleine zelfbedruipende, ecologische en duurzame gemeenschappen te vormen?

Jo Caudron: ‘Er zijn ontelbare fascinerende initiatieven in die zin gaande in Afrika en Azië, waar ze nu een kwantumsprong maken - zonder de remmende voorsprong die ons vaak vasthoudt. Want wij zitten vast in het beton en raken daar niet zo snel van verlost. Misschien steken ze ons wel voorbij. Wij weten hier gewoon te weinig over die initiatieven.’

 

Wat vindt u van Big Tech? Wat is de rol van de overheid?

Jo Caudron: We worden gegijzeld door een klein aantal spelers die werelddominantie hebben in een aantal industrieën. En er kunnen nog meer industrieën in dat platformformat terechtkomen, zoals wonen, mobiliteit...We moeten er alles aan doen om te vermijden dat dat volledig in die Amerikaanse en Aziatische handen valt. De overheid heeft op Europees en nationaal niveau de verpletterende verantwoordelijkheid om na te denken over de implicaties als we nog meer laten verschuiven naar winner-takes-all platformspelers die vanuit slechts 2 regio's de hele wereld domineren.’

Keer terug naar Van Breda The SQUARE

Barbara Claeys
Barbara Claeys